13 iulie 2009

Un ziar numit dorinţă

The publisher assembled the public for the paper, maintaining subscribers lists and distribution chains, and got to decide what front-page news was for those readers. This was a bottleneck of value that used to be enforced by the limitations of print and distribution, and by lack of competition for sources of written news.

The ability to get out of the “phone call” model of reporting — one paid journalist talking to one source at a time — and to instead bring in everything the internet has taught us about automation, syndication, parallel effort, and decentralization will increasingly characterize successful new models of journalism.

Clay Shirky despre viitorul ziarelor

de ce nu va exista un ziare 2.0, ci mai degrabă altceva .0

discuţia asta merită urmărită. Pentru cei nefamiliarizaţi cu Cato Unbound, discuţiile se defăşoară astfel, există un eseu de start, lead după care urmează altele, ce urmăresc să adauge argumente sau să le combată pe cele deja expuse timp de o lună …

astfel încât se anunţă a fi o lună extrem de interesantă. Mai ales într-un moment în care NYT (The Grey Old Lady) şi-a unit websiteul cu cel al lui International Herald Tribune şi încearcă să monetizeze conţinutul. Mai multe detalii cu privire la această mişcare găsiti în articolul ăsta de pe telegraph.uk