03 decembrie 2012

Fan Curier 1 - eu 0 (două colete)

Acum două săptămîni am comandat pentru prima dată de pe Clickshop. Pentru că am ales plata ramburs şi nu aveam nevoie imediată de ce am comandat, am lăsat să treacă cîteva zile înainte de a mă preocupa de ce se întîmplă cu produsul comandat. La un moment dat, am început să primesc mailuri despre soarta lui, mai întîi că a plecat din Germania (sic) după care am aflat şi data la care trebuie livrat. Însă, între timp a trebuit să modific adresa de livrare. Drept pentru care am trimis un mail prin care întrebam (şi Vodafonul răspunde mai repede decît Clicşopul) cum pot să schimb adresa veche de livrare cu una nouă. Care-i adresa nouă, întreabă Clicşopu? Păi, uite asta, zic eu. Ok, zic ei. În ziua cu pricina, reuşesc să mă despart de telefonul meu preţ de cîteva minute, pe după-amiază. Cînd ne reîntregim. Ce să vezi, trei apeluri pierdute. Sun înapoi şi sunt luat la rost. Păi asta-i treabă?! Stă omu să vă sune de trei ori? Unde sunteţi? La Bucureşti?! De ce nu sunteţi acasă, am un colet să vă dau. Păi, ştiţi că am schimbat adresa ... 
Mă rog, pe scurt, a rămas că să o livreze în ziua următoare. Ziua următoare, seara primesc un telefon de la Clicşop, dă fidbac client. Aţi primit comanda? Nope! Păi, da, cu Black Friday* (jur că-l pun în indexul personal, alături de criză, critică constructivă şi alte idioţenii), probleme logistice, ietcetera. Nici o problemă, vine cînd vrea. Nu mă grăbesc, dacă-i place să călătorească-i invitatul meu. 
Sună baistrucul de la Fan. Gata, viu în juma' de oră, eşti pe acolo? Da. După juma de oră şi o adresă încurcată, apare victorios. Banii! Trebuie să-mi daţi X bani. Păi nu X-100, întreb eu timid? Nu, că mai ai un colet şi de la Dante. Aha. Bine, da vreau să văd dacă sunt ok comenzile. Nu, banii mai întîi. Mă supăr eu, bine dom'le, ne tocmim, vii noapte şi vrei să-ţi dau banii şi să pleci, iar eu te cred pe cuvînt că mi-ai dat Y şi nu două cutii. Păi nu, că altfel le plătesc eu. Stai puţin, că vreau să le iau, dar trebuie să le deschid. Nu, nu-ţi dau voie. Ori îmi dai banii, ori am plecat. Păi, şi dacă e ceva în neregulă, mai încerc eu să fac apel la logica elementară, le primiţi înapoi şi-mi daţi X-returul? Nu, zice el, se suie în maşină şi pleacă.
Trec cîteva zile şi încerc să sun la clicşop. Răspunde cineva şi-mi zice că ei n-au treabă cu Fanul. O dată ajuns coletul la ei, nu mai e treaba lor. Nu pot să modifice nici adresa, eu încercînd să nu mai dau ochii cu cerberul de la mine din sat. Da uite avebeul ăsta, poate te-nţelegi tu cu ei.
Nu stau să psihanalizez stare magazinelor online din România, nu am nici calitatea nici influenţă în a schimba ceva. Dar cîteva concluzii tot merită să trag de aici,
Unu, nu pune un email pe site, dacă nu răspunde nimeni, sau dacă nu răspunde nimeni, sau răspunde din an în paşti
Doi, clientului trebuie să-i fie foarte clar unde se termină resposabilitatea ta ca magazin, şi unde începe responsabilitatea lui ca şi client
Trei, nu accepta să-ţi fie batjocoriţi clienţii, doar pentru că te-ai zgîrcit la furnizorul de servicii de curierat
Patru, pentru firmele de curierat. Dacă am comandat ceva, nu înseamnă că stau cu sufletul la gură, 24/24 să vă aştept. N-ar strica să le spuneţi curierilor să sune dimineaţa şi să stabilească un traseu optim, în funcţie de cel le spun clienţi. Dacă nu şi-au respectat cuvîntul, e vina lor că nu primesc prăji, da dacă n-ai sunat înainte, nu te supi că nu sunt acasă, da?
Cinci, telefonul nu reprezintă un mijloc de comunicare neapărat în timp real, mă suni, eu hotărăsc dacă-ţi răspund sau nu. Sau dacă, prin mila Vodafoneului, am semnal. Dar nu mă iei la rost, că n-am făcut armata împreună, şi nici nu cred că mai sunt şanse s-o facem. Şi oricum, eu sunt mai puţin sociabil, îmi plac filmele de groază, nu cred că ar fi mers între noi doi.
Şase, oricît de mare ar fi cota de piaţă pe care o ai (tot cu tine vorbesc, Fan), iartă-mă, dar nu te cred pe cuvînt cînd îmi dai două (două, eu aşteptam una, nu sunt ghicitoare) cutii şi vrei un salariu pe ele.
Şapte, dacă tot hotărăşti în locul meu (comanda mea era trecută cu refuzat pe siteul Fanului**) ai decenţa să-mi ceri şi o semnătură, nu pleca de parcă ne-am despărţit duşmani.
Opt, şi ultima, promit. Pentru clicşop. Nu tot ce-i ieftin, e şi bun pentru client. Şi nu toate magazinele care au făcut economii pe spinarea clienţilor, au prosperat. Dacă vreţi să daţi lovitura şi să plecaţi în ţări mai calde, OK, vă înţeleg. Încă doi curieri din ăştia şi emigrez şi eu. Dar dacă vreţi să rămîneţi, încercaţi să vă respectaţi clienţii mai mult.
____________
*nu ştiam că siteurile sunt obligate prin lege să participe la Vinerea Neagră
**pentru că în cazul ăsta Fan Curierul a decis în locul meu că nu mai vreau produsele. Sunt curios, dacă le returnau la expeditor, se anula şi comanda?