12 aprilie 2013

Coreea de Nord

Din punctul meu de vedere, chinezii sunt la fel de responsabili (moral) de moarte refugiaţilor nord coreeni, ca şi asasinii lor (penal). Din cîte ştiu eu, majoritatea ţărilor civilizate (a se citi democraţii) se asigură că dacă trimit oamenii înapoi, aceştia nu vor fi pedepsiţi disproporţionat. Dar uităm din ce în ce mai des că nu este şi cazul Chinei (să nu confundăm civilizaţia de mii de ani a Chinei cu democraţia - majoritatea celor care se minunează în faţa busolei, n-ar fi rezistat nici cinci secunde, cu sau fără busolă, nici măcar în China de acum 50 de ani).
Şi atunci, de ce să ne minunăm, cum o făcea un prieten de-al meu pe Fb, că avem o problemă cu profiturile mari şi salariile mici, cînd am uitat complet de dosarul gros cît civilizaţia lor, de încălcare a drepturilor omului? Atunci cînd te faci că nu vezi că plouă, n-ar trebui să te mire că ai răcit.
Păcat că presa este ocupată mai mult de senzaţionalul rachetelor care au fost, sau n-au fost, şi mai puţin de ce stă în spatele senzaţionalului.
Chiar sunt curios ce efect va avea campania asta de PR nord-coreean. Dacă societatea occidentală nu se dezminte, ar trebui să se termine în cîţiva ani cu regimul lui Un. Ne-am obişnuit să consumăm extrem de rapid obiectul curiozităţii noastre.