15 iunie 2007

Avem un blog, cum procedam?

Acum ceva timp, o colega [salutare Alina!] m-a rugat sa ii ofer cateva explicatii cu privire la modul in care poate fi organizat intern un blog. Iata ce mi-a iesit din taste:

In primul şi în primul rând trebuie să existe dorinţa sincera de a genera conţinut pentru un blog intern. Trebuie stabilita condiţia de existenţă, nu şi direcţia în care se merge, pentru ca datorita specificului, o să se observe foarte repede ca nu se respecta strategiile şi ţintele propuse iniţial. Ar trebui să se facă un studiu cu privire la cine este doritor să posteze, pentru ca un blog să poată exista este nevoie de participare. In cazul în care sunt doar câţiva oameni, proiectul va muri foarte repede. Cei care vor genera conţinut ar fi bine să fie din departamente cat mai diverse, altfel exista riscul ca blogul să se transforme intr-o mica bisericuţa.

Acum, intervin problemele administrative şi cele tehnice. Ar fi bine de analizat foarte atent platforma care va fi folosita, pentru a găsi cat mai multe avantaje din punctul de vedere al instrumentelor ce vor fi integrate în cadrul blogului, şi cat mai puţine dezavantaje. Nu sunt specialist în editare de conţinut on-line, asta ar trebui să fie sarcina administratorului de reţea sau a celui ce se ocupa de intranetul companiei. Pot apărea foarte multe probleme legate de specificaţiile tehnice. In final, cred ca nu este foarte productiv ca elementele legate de aspectul blogului să se schimbe foarte des, ar stârni confuzie. Cat despre partea administrativa, aici trebuie văzut cine are acces să posteze, toata lumea, anumiţi oameni. Poate ca ar fi bine ca accesul să fie neîngrădit, pentru ca altfel cei care sunt însărcinaţi cu postarea s-ar putea trezi cu o cantitate foarte mare de cereri, din cele mai diverse. Este recomandabil de stabilit un cod de conduita în ceea ce priveşte materialul publicat pe blog. Ce se poate publica şi ce nu, aici discuţia este uşurată şi de faptul ca fiind intern, nu exista probleme legate de copyright, toţi userii trebuie să fie făcuţi conştienţi de nivelul de publicitate al blogului. Motivele sunt evidente, vor fi puse fotografii, documente, grafice, etc. şi în necunoştinţa de cauza exista probabilitatea unor gafe greu de reparat. Avantajul blogului fata de forum este reprezentat în primul rând de interfaţa mult mai prietenoasa, cat şi de anumite aplicaţii adiacente care pot mari nivelul de interactivitate, gen feed-uri de mail sau altele. Aici mai apare o problema legata de pregătirea tehnica a utilizatorilor. Ea trebuie să fie cat mai uniforma, altfel exista riscul ca unii participanţi să piardă foarte mult timp, încercând doar să posteze un comentariu la un anumit articol. La fel, trebuie stabilit faptul ca toata lumea ştie să folosească uneltele utilizate pe blog. Se poate prelua insa din organizarea forumului posibilitatea ca anumiţi useri să modereze comentariile. Structura iniţiala trebuie să fie cat mai relaxata, cat mai minimala, pentru a permite adăugarea ulterioara de rubrici sau categorii.

Avantaje:

  1. Integrarea de unelte utile în crearea unei imagini cat mai apropiate de realitate în ceea ce priveşte mecanismele ce funcţionează în interiorul băncii
  2. Facilitarea comunicării intre diferite departamente, scurtcircuitarea anumitor nivele altfel obligatorii (urăsc termenul asta).
  3. Posibilitatea concentrării informaţiei intr-un singur loc, sau cel puţin intr-un loc accesibil tuturor, astfel încât ea să ajungă în cel mai scurt timp cu putinţa la cei interesaţi.
  4. Posibilitatea postării de tutoriale şi de alte materiale legate de procesul de învăţare continua din cadrul organizaţiei.
  5. Exista de asemenea probabilitatea mobilizării unei părţi din cadrul organizaţiei, caracterizata altfel de o atitudine pasiva. Poate creste nivelul de participare în discutarea problemelor, sursele de soluţionare pentru situaţiile dificile devin multiple.
  6. Costul foarte scăzut
  7. Uşurinţa implementării şi utilizării
  8. Posibilitatea transformării blogului intr-un portal de acces la numeroase surse alternative de informaţii pe un anumit domeniu sau serii de activitatea specifice.
  9. Modul foarte direct de interacţiune intre utilizatori.
  10. Gradul ridicat de personalizare a posturilor sau a altor elemente integrate în blog.
  11. Pare ciudat, dar procesul de comunicare poate fi umanizat prin intermediul blogului. Oamenii pot fi făcuţi să se simtă ca parte dintr-o anumita comunitate, şi nu daţi la o parte, inutili.

Dezavantaje:

  1. Un eşec rapid al proiectului poate induce o stare negativa în rândul membrilor organizaţiei, sentimentul ca lucrurile nu pot fi schimbate, ca se lupta cu morile de vânt. Din aceasta cauza, trebuie să existe o majoritate care să fie deschisa la acest gen de experiment, oricum în prima instanţa, trebuie considerat un experiment.
  2. Pot apărea conflicte intre diferite persoane, departamente, care datorita caracterului deschis al blogului se pot extinde cu mai mare repeziciune.
  3. In cazul în care informaţia nu este verificata, se poate întâmpla să crească frecventa greşelilor comise.
  4. Exista şi ispita de a transforma blogul intr-un ţap ispăşitor.
  5. Reticenta oamenilor în fata tehnologiilor noi, aici se poate discuta şi de un posibil conflict intre cei ce ştiu să folosească un blog şi restul, pot apărea animozităţi, conflicte, sentimente de superioritate, inferioritate.
  6. Inapetenţa oamenilor fata activităţi ce implica scrisul, nu cred ca se vor simţi motivaţi, mai ales în lipsa unor avantaje palpabile. Ar putea să para multora doar un moft.
  7. Din experienţa proprie, este foarte greu de motivat alţi oameni să comenteze, darămite să mai şi scrie ceva.

Sincer, eu unul, nu as recomand blogul în cazul unei bănci (o instituţie destul de conservatoare, în opinia mea) decât daca este confirmata existenta unui nivel ridicat/susţinut de comunicare, în cazul în care exista probleme mari de comunicare, el este inutil. Trebuie avut în vedere ca blogul nu creează procesul de comunicare, îl poate amplifica, dar intenţia/dorinţa trebuie să îl preceadă.


Digg!