08 septembrie 2010

Bike salmons

What justifies bike salmoning? Nothing. But what explains it is that bicyclists are in the pedestrian mindset: rules don’t apply to them. Yes, having a one-way system means you’ll sometimes have to go a couple of blocks out of your way, but cars do that automatically, and most of the time they’re going slower than the bikes. And none of this, of course, explains those delivery guys, who only bike the wrong way down the street. That’s just perverse.

Felix Salmon, A unified theory of New York biking

O singură dată am mers pe contrasens. Am fost somon. La un moment, îmi exprimam mirarea faţă de prietenii mei şoferi pentru indignarea cu care m-au întâmpinat atunci maşinile, dar am fost rapid pus la punct şi pe bună dreptate. Cu cât înveţi lucrul ăsta mai repede, cu atât mai bine.

De multe ori, lumea se îngrijorează când le răspund că bineînţeles că merg pe stradă. Am avut şi eu parte de şoferii care se isterizau pentru că nu merg pe banda de biciclişti, fără să observe că eu n-am mers în paralel cu banda decât zece metri.

De la început am mers pe stradă pentru că ştiam că trebuie să fii consecvent, altfel, nimeni nu te va lua în serios. Nu sunt de acord cu cei care coboară de pe trotuar direct în stradă. Nu contează dacă la momentul acela vin sau nu maşini. Eu personal prefer/încerc să respect regulile comune bicicliştilor şi şoferilor, pentru că în lipsa lor, voi avea tendinţa să le înlocuiesc propriile mele reguli. Şi din păcate, regulile personale nu-mi vor fi de mare folos în momentul în care mă va lua pe capotă vreo maşină sau vreo motocicletă.

Citind articolul de mai sus, mi-am adus aminte de noile benzi de biciclişti care au apărut în Drumul Taberei (pe acolo circul cel mai des, dar probabil că au mai apărut şi în alte sectoare). Nu ştiu dacă aţi apucat să le vedeţi, dar fără excepţie, toate urmează trotuarul. Ba, pe alocuri, la Drumul Sării dacă nu mă înşel, înlocuiesc chiar trotuarul. Şi eu dacă aş fi în locul pietonilor m-aş enerva. Problema cu pietonii este că într-adevăr, de fiecare dată te consideră cum găsesc ei de cuviinţă/convenabil. Dar mai întotdeauna, în detrimentul ambelor părţi. Eu ca biciclist, n-am nici o treabă cu trotuarul, pe mine mă interesează să urmez sensul drumului, nu al trotuarului, nu vreau să escaladez borduri sau să jalonez pensionari cu cărucioare, copii care se joacă cu maşinuţe sau fanatici ai vorbitului la telefonul mobil cu mâinile.

Nu cred că a stat cineva din cadrul primărie pe gânduri mai mult de două secunde, dacă vor fi şi folosite benzile ăstea. Înţeleg că sunt nişte directive europene care trebuiesc respectate, dar eu zic că decât să faci un lucru de ochii lumii, mai bine nu-l faci deloc, iar banii îi foloseşti în scopuri mai nobile decât răpirea celor câţiva centrimetri de trotuar, care oricum erau la mare căutare şi pentru şoferi. Şoferi care de fiecare dată când văd o bandă de biciclişti, se gândesc că au găsit un loc de parcare. Fără nici o jenă. Şi de fapt, de ce ar trebui ei să se jeneze? Nu sunt ei chinuiţi în fiecare zi de traficul din Bucureşti, de găurile din asfalt, de taxe, de rovignetă şi de alte cele …

Mă, cum dracu' se face că numai ei sunt cei stresaţi. Ei n-au auzit de guri de canal aşezate la mare diferenţă de şosea, de borduri de jumătate de metru, de fierătanii şi gunoaie lăsate pe marginea şoselei, de ţi-e mai mare dragu să te infigi în ele! Din punctul meu de vedere, nivelul de nesimţire creşte o dată cu dimensiunile maşinii. Doar cu o şaretă de pensionar sau o pungă de la Real, nu faci mare brânză.

Apropo de borduri, ar mai fi fost ceva dacă cei care puneau pistele de bicicletă ar fi nivelat şi bordurile de la capătul trotuarului. Pista aia are şi ea un scop, să circuli cu viteză cât mai mare pe ea, nestingherit. Da, domnilor pietoni, în ciuda a ceea ce scrie în stele, pentru asta sunt făcute pistele! Acum să nu ziceţi că nu vi s-a spus. Iar dacă încasaţi un ghidon în spinare, să ştiţi că dunga aia galbenă nu e dunga vieţii. Dar nu, ei se chinuie să tragă cât mai artistic dunga aia, pentru ca la un moment dat, în faţa ta să se caşte marele canion. Nici cu mama bicicletelor Santa Cruz nu cobori bordurile de la Nerva Traian (unde aproape că am rupt o furcă), Victoriei, Unirii sau Grădina Botanică/Cotroceni. Oare Băsescu a încercat să vină cu bicicleta vreodată la Palat?

E ciudat cum oamenii nu văd ridicolul situaţiei în momentul în care traversează o trecere de pieton şi se postează direct pe pista, urmând eventual şi sensul de mers. Care sens de mers, e alt motiv de enervare. Chiar mi-a atras cineva atenţia, pe la Academie, că circul pe contrasens, pe pista de biciclete. Ce oroare!

Da, în mintea lui, normal era să urc pe la Grădina Botanică, dacă veneam dinspre Operă şi mergeam spre 13 Septembrie.

Dar nu uitaţi să nu circulaţi pe contrasens. Nu fiţi somoni!

apropo şi de asta