22 ianuarie 2009

Marx despre criza financiară

am vrut să comentez cu privire la asta

Nu mi-au placut comunistii dar, paradoxal, mi-a placut Karl Marx care, desi e considerat parintele comunismului, a avut o viziune diferita fata de evolutia ulterioara a statelor bolsevice. El vorbeste despre o societate mult mai apropiata de tarile nordice ale zilelor noaste. In comunismul imaginat de el oamenii sunt toti bogati si egali nu saraci si egali! Pe deasupra era al dracu de destept si vizionar. Iata ce scria in 1867:

“Owners of capital will stimulate working class to buy more and more of expensive goods, houses and technology, pushing them to take more and more expensive credits, until their debt becomes unbearable. The unpaid debt will lead to bankruptcy of banks, which will have to be nationalized, and State will have to take the road which will eventually lead to communism.”

Karl Marx, 1867

de pe blogul lui Şerban Huidu, dar la ora la care am citit eu, nu era disponibil decât în feed-reader.

şi mi-am dat seama că ar fi bună pentru mai mulţi ochi, aşa că poftim, cu tristeţe

Am vrut sa comentez pe blog, dar momentan este 404  :-) , gluma de om prost,
nu vroiam decat sa spun ca am vazut si eu fraza asta de curand a circulat pe messenger si pe mail.
Pacat ca este rupta din context, un om cu mai multe cunostinte de marxism ar fi putut sa spuna mai multe,
prietenii mei au ramas uimiti, dar mie mi se pare perfect logica prin prisma materialismului dialectico-istoric,
Oricum marxisti nu au vazut niciodata capitalismul decat ca pe o etapa intermediara, si nu ca pe un dusman, neaparat.
Cea mai buna carte despre subiectul acesta ramane Mizeria istoricismului de Popper,
dar am observat ca oamenilor le este foarte greu
sa faca translatia catre Marx, chiar si dupa ce au terminat cartea.
Din cauza asta, Lenin era complet convins ca poate sa sara direct in comunism, din epoca feudala,
deoarece soarta capitalismului este pecetluita din nastere.
Problema cu memoria oamenilor este ca nu isi mai aduc aminte/amnezie, poate nestiinta
dar Lenin şi-a prezentat toate actiunile lui intr-o cartulie despre cum vede el statul, scrisa parca chiar inainte de revolutia din octombrie
oameni precum Lenin sau Hitler, nu s-au ascuns niciodata,
Lenin scrie in cartea sa, despre cum va desfiinta bancile, banii si in ultima instanta statul, (ideea asta am auzit-o la profesorul meu, Stelian Tanase, acum multi ani)
sau cum scria el, ii vom pune pe rand pe oameni sa guverneze, pana cand nu va mai conta cine guverneaza,
iar astfel actul guvernarii va cadea in derizoriu, din cartea lui Pipes despre Revolutia rusa,
scuze pentru mailul lung, dar postul despre comunism si criza probabil ca mi-a trezit nostalgie, sau melancolie la anii scolii de demult,
as fi vrut sa imi aduc aminte de distinctia lui Nedelcovici in Imblanzitorul de lupi,
dar niciodata nu am fost in stare sa imi aduc aminte corect, asa ca mai bine renunt.
Un cititor,

dacă eu mi-aş fi dat cu părerea despre bloguri, online românesc sau mai ştiu eu ce spaime mai bâtuie imaginarul virtual, probabil că aş fi fost rapid, şi nu pe nedrept, la urma urmelor, pus la punct. Dar, aşa, ce mai contează, toată lumea ştie că nici oamnenii mai deştepţi nu l-a citit foarte bine pe Marx.